Mens åben innovation foreslår aktivt samarbejde mellem forskellige organisationer og deling af intellektuelle rettigheder, vedrører co-creation mere specifikt forholdet mellem en organisation og en defineret gruppe af interessenter, normalt sine kunder. Den mest almindelige definition er: “En aktiv, kreativ og social proces baseret på samarbejde mellem producenter og brugere, der er initieret af firmaet for at skabe værdi for kunderne.” (CK Prahalad og Venkat Ramaswamy, Co-Opting Customer Competence, 2000) . Co-creation betyder at arbejde med slutbrugerne af dit produkt eller din tjeneste for at udveksle viden og ressourcer for at kunne levere en personlig oplevelse ud fra virksomhedens værdigrundlag. Mens crowdsourcing er mennesker, der skaber en god ide for dig, er co-creation om folk, der arbejder med dig, for at gøre en god idé endnu bedre. Co-creation er også en måde at øge kundeengagement ved direkte at involvere dem i virksomhedens produktudviklingsprocesser.
Som med åben innovation og crowdsourcing er co-creation rigtig komplekst for teknologivirksomheder og ikke noget man bare gør. Det kræver juridisk forberedelse og en organisation der er gearet til det. Til gengæld er det et af de smukkeste koncepter i forhold til offentlig innovation, – det de fleste vil kalde bruger-inddragelse.