Jeg bliver ofte spurgt, hvordan man kan bruge min definition af innovation i forhold til offentlige institutioner og andre non-profit organisationer, hvor der ikke nødvendigvis er et mål omkring profit. Det er klart, at den definition jeg arbejder ud fra: “innovation = opdagelsen af mulighederne for profit skabt gennem praktisk gennemførelse”, skurer lidt i ørerne, når man feks arbejder med innovation i offentlig forvaltning, sundhedsvæsen, skolevæsen osv. Men selvfølgelig kan definitionen også bruges der. Vi skal dog kigge lidt på definitionen af profit. For profit i denne kontekst er i form af mere værdi for pengene, og det smager jo af “besparelsesøvelse”, hvilket nok også er motivationen, når tusindvis af offentligt ansatte sendes på innovationskurser, for at finde nye besparende måder at gøre tingene på. “Værdi” er en subjektiv størrelse, og hvem skal afgøre, om det har givet mere værdi, eller om man i virkeligheden bare har sparet penge med en forringet værdi af ydelsen. Det bliver hurtigt komplekst!
I 2013 havde jeg fornøjelsen af at møde Christian Bason, der på 60 minutter gav en pep-talk omkring offentlig innovation, med udgangspunkt i hans bøger og forskning om innovation i den offentlige sektor. Inden dette møde var min holdning, at livet var for kort til at arbejde i/med den offentlige sektor, men hans indlæg fik mig på andre tanker. For potentialet er enormt, og det faktum at man uden problemer kan arbejde med co-creation, crowd sourcing og åben innovation gør det jo virkelig spændende, men min take away fra foredraget var også, at det er mindst lige så svært, hvis ikke endnu sværere, at ændre og implementere nye produkter og processer i det offentlige som i det private erhvervsliv.
Desværre må jeg sige, at mange af de “innovative” løsninger, man gør i det offentlige, ofte handler om, at lade nogle andre betale regningen eller ganske normale LEAN-projekter hvor unødvendige arbejdsprocesser fjernes. I min bog bliver det lidt tyndt, og brugerbetaling er i sig selv ikke specielt innovativt.
Men jo, jeg mener godt man kan være innovativ i det offentlige og andre ikke direkte profitskabende virksomheder,- men der gælder den samme betingelse om, at det er ikke innovation, før ideen er implementeret med en samfundsøkonomisk gevinst!